Ravenna

Donderdag 11 mei 2017 Lago di Garda – Lido di Dante
We beginnen de dag met lekker luieren, daarna wordt het tijd om de route van vandaag uit te zetten. Om de vele dorpjes en de bijbehorende industrie te vermijden nemen we de snelweg naar Padua. Daar buigen we af naar het zuidoosten en volgen de kustweg door de delta van de Po.

Bij Porto Viro maken we een rondrit door het Parco Regionale Veneto del Delta del Po.
De wetlands bij de uitlopers van de Po zijn rijk aan bijzondere vogelsoorten.

Een Paapje (Saxicola rubetra) in de Po delta

Over de kustweg gaat het verder naar Ravenna en uiteindelijk naar Lido di Dante.
Daar vinden we een geschikte camping aan een winderige kust.
Vogelwaarnemingen:
Lago di Garda: Koekoek, Kleine zilverreiger, Krooneend, IJsvogel, Fuut, Geelgors, Grote karekiet, Cetti’s zanger, Meerkoet, Waterhoen en mogelijk een Ralreiger.
Po delta: Roodpootvalk, Dwergstern, Bruine kiekendief, Kluut, Steltkluut, Kleine zilverreiger, Lepelaar en Paapje.
Bij de zoutmeren van Ravenna zien we Flamingo’s en een Wielewaal, die wordt bijna door een vrachtauto geschept.

Vrijdag 12 mei 2017 Ravenna
Het is prachtig weer en we kunnen buiten ontbijten. Met de auto rijden we naar Ravenna. Als eerste bezoeken we de Mausoleum Van Galla Placidia met het schitterende plafond van mozaïek. Door de historische straten lopen we naar het Dante museum.

Vervolgens naar Toma, een tentoonstelling met, dat laat zich raden, mozaïek als thema. Na de lunch lopen we naar de basiliek van San Vitale en door de achteraf straten gaan we weer terug naar de auto. En passant brengen we nog een bezoek aan een mozaïekatelier.

Via allerlei omwegen rijden we naar Classe voor een bezoek, aan alweer een basilica.
Dit keer die van Sant’Apollinare uit de 5e eeuw.

Zaterdag 13 mei 2017

Parallel aan het strand ligt een strook dennenbos. Dat nodigt uit voor een wandeling in de schaduw en dan in de volle zon over het strand weer terug. Het is broeierig heet.

Onderweg komen we zonderlinge mannen tegen? Aan het einde van het pad een groot hek. Dan maar afslaan richting strand. Wat lopen er toch veel paadjes door het bos en al die vuilniszakken die er zijn opgehangen. Al snel wordt ons duidelijk dat dit een z.g.n. ‘ontmoetingsplek’ is. Op het strand is het een ware orgie van naakte mannen. Het lijkt wel of we in een film van Fellini terecht zijn gekomen! Terug op de camping maken we plannen voor de volgende dag. ’s Middags neem ik nog een duik in de handwarme Adriatische zee.