Troyes

Vrijdag 20 juli 2018 Troyes

Uitzicht vanuit de camping op het dorpje Andryes
Het klinkt gek, eindelijk zal er dan regen komen!
Het blijft echter bij een wat miezerige bui  in de ochtend. Onze buren, vers uit Engeland gearriveerd, slapen nog. Ik haal hun waslijn ook maar leeg, anders zitten ze de ganse dag met natte kleren. Tijdens het ontbijt kletsen we gezellig met ons Belgische buurjongens. Uitvoerig vertellen ze over de vreemde dood van hun opa. Na het afrekenen van de camping, vertrekken we naar Auxerre en vandaar naar Troyes. De dorpen onderweg zijn groter en niet meer zo kneuterig als in de Morvan. Het landschap van Champagne is ook grootschaliger met eindeloze graanvelden.
In Pontigny bezoeken we de beroemde abdij.

In Troyes is de stadscamping al snel gevonden. In 2016 kwamen we hier aan in de stromende regen. Het slechte weer benam ons de lust om de stad te bezoeken. Nu zijn de omstandigheden aanzienlijk beter en al snel zitten we op de fiets naar de stad.
Deze prachtige stad met z’n middeleeuwse vakwerkhuizen is nog niet ontdekt door de toeristenhordes. Verspreid over de stad zijn muziekuitvoeringen. In de Cathédrale St. Madeleine, met z’n indrukwekkende beeldhouwwerk, beluisteren we een gratis concert met klassieke gitaarmuziek. Daarna verder de oude binnenstad in door de nauwe steegjes. Op het plein voor het Hôtel de Ville worden chansons ten gehore gebracht. De bezoekers zien er op hun paasbest uit!

Zaterdag 21 juli 2018 Troyes

Vandaag geldt ons eerste bezoek de Halle, de markthal van Troyes. Het is een verzamelplaats van voedsel en mensen van vele nationaliteiten, multi-culti.
In de Cathédrale St.Pierre, St-Paul staan de vele stoelen in het gelid en de organist geeft een indrukwekkend concert.

Het museum wat we willen bezoeken is helaas gesloten wegens restauratiewerkzaamheden. Marga krijgt haar vakantiesierraad, dit keer een ketting met een hanger van Adventurine. Via de smalle rue de chats komen we op de brede winkelstraat.

Zondag 22 juli 2018 Lac d’ Oriënt
Na de vele kathedralen van Troyes verlangen we nu naar een stevige fietstocht door de natuur. Met de auto vertrekken we naar Lusigny-sur-Barse aan de oever van het Lac d’ Oriënt. Bij de grote wateroverlaat laden we de fietsen uit.
Het eerste stuk gaat langs de NW oever van het meer. Vanaf het mooie fietspad door het bos is er weinig zicht op het meer. Het meer en het omringende bos zijn met Europees geld gefinancierd. Bij Géraudot strijken we neer op een strandje voor de lunch. Onderweg zien we Normandisch aandoende vakwerkhuizen. Bij het noordelijke meer, het Lac d’Auzon-Temple komen we boven op een dijk te fietsen met een weids uitzicht op het meer en de vloedbossen.

Een Purperreiger vliegt op en de Rietzanger zingt zijn eentonige lied.
Dit meer rondfietsen is geen haalbare kaart en of er een geschikt fietspad is aan de overkant is twijfelachtig. We keren om en via de D43 komen we terecht bij het informatiecentrum van het natuurgebied.
Na een bezoek hieraan, fietsen we over de eindeloos lange weg met druk verkeer naar Mesnil-Saint-Père. Hier heeft de natuur plaatsgemaakt voor massarecreatie. Dan zijn we verplicht om via een lange omweg naar ons startpunt te fietsen. Het wordt klimmen en dalen langs de golvende graanakkers. Onderweg nog een enorme vuilnisbelt met daarboven vele Rode wouwen. We zijn bekaf als we rond zijn en op een terras neerzijgen.