Terugreis

Dinsdag 31 mei 2016 Aires sur Adour – Lisle
Op onze weg naar het noorden, over de D931, komen we terecht in Seviac. Daar bezoeken we een Gallo-Romaanse opgraving. Leuk om te zien dat schoolkinderen gedegen uitleg krijgen over de historie van hun land.
We vervolgen onze tocht over witte weggetjes en belanden voor Villeneuve-sur-Lot in Prayssas. Het is een klein, maar volledig symmetrisch gebouwd, plaatsje.
Het geheel is gebouwd in de stijl van de Presbiteranen. Vreemd, want die komen normaal gesproken alleen in Engeland voor? In het restaurant eet ik dan eindelijk de gedroomde grote lap vlees. Als we weer in de auto zitten zeggen we tegen elkaar: Wat is Frankrijk toch een fantastisch mooi land! Verder gaat de reis, Bergerac, Perigeux. Allemaal prachtige steden, maar het weer is er niet naar om ze te gaan bezoeken. Het wordt een hele zoektocht naar de volgende camping, ik begin de Tomtom te haten.
Eindelijk in Lisle komen we terecht bij de gemeente camping aan de Dronne. Eén en al nattigheid en een bijna lege camping. We hebben mooi uitzicht op de rivier en de brug. Achter de brug is een brede stroomversnelling. In het plaatselijke café nemen we een drankje en daarna bij de kleine supermarkt er tegenover doen we boodschappen voor het avondeten.

En route: Hop, Patrijs, Groene specht

Woensdag 1 juni 2016 Lisle – Chateauroux

Al dat slechte weer maakt dat we niet blijven staan op een camping en de omgeving gaan verkennen. In Limoges is het even droog, een goed moment om de stad te verkennen.
Eerst lopen we naar het VVV. Aan de hand van de verkregen routekaart, wandelen we naar de kathedraal, het museum en de botanische tuin. In de tuinen van het museum bekijken we een macabere collectie beelden van Marc Petit.
In een ander gedeelte van de stad lopen we door de oude straten met vakwerkhuizen en kleine winkels met de originele houten puien.  Al met al rijden we heel wat kilometers per dag, zeker een aantal pagina’s van de wegenatlas. Voor Châteauroux vinden we een grote camping met een restaurant.
Helaas is het hier ook nat en bovendien is de kok ervandoor. Van een dappere Nederlandse motorrijder horen we dat de wegen rond Orleans zijn ondergelopen.
Limoges: Slechtvalk

Donderdag  2 juni 2016 Chateauroux – Troyes

Het begint saai te worden, het regent bijna de hele dag. In Bourges lopen we vast en het kost ons zeker een uur. Tsja, wat zal ik verder nog vertellen over de terugreis.
Kolkende rivieren, een wegomleiding, vanwege een ondergelopen dorp en eindeloos golvende korenvelden. We passeren mooie steden als Vézelay en Avillon. Zeker is dat we nog eens terug gaan naar de Morvan, het is maar één dag rijden vanuit huis!
In Troyes komen we terecht op een prachtige camping municipal, het staat er vol bijzondere bomen. De camping is Frans, maar Nederlanders houden ‘m draaiende.
’s Avonds gaan we met deze Nederlanders lekker doorzakken op deze laatste camping van onze vakantie.

Vrijdag 3 juni 2016 Troyes – Leersum
Na het ontbijt pakken we onze natte spullen op. Niemand mag op de veldjes staan, het is zo nat dat je niet weg komt. Gelukkig konden we gisteren nog een klein stukje asfalt vinden. We maken hier en daar nog een praatje, nemen afscheid van onze Engelse buren en gaan op weg voor het laatste stuk.
Aan het Lac de Bairon bij Le Chesne stoppen we voor de lunch. Het is een idyllische omgeving. Al snel rijden we door de slagvelden van de 1e wereldoorlog met hun gedenktekens. Bij Bouillon steken we de grens over. De brug over de Maas bij Luik is in onderhoud. Ik mis de afslag Maastricht en kan pas bij Moresnet de snelweg af.
We genieten van de voor ons zo bekende plekken en op de valreep kunnen we nog een Belgische frites bemachtigen. Via Vaals komen we uiteindelijk bij Heerlen weer op de goede snelweg. Het is lekker warm in Nederland! Alle regen die wij tijdens dezze vakantie mochten ontvangen is niet is niet in Nederland terecht gekomen, de tuin ziet er droog uit.